Vedeta
Dacia
URL site: http://www.dacia.ro
Dacia este cel mai mare producator roman de automobile, care din septembrie 1999 apartine grupului francez Renault. Obiectul de activitate al societatii il constituie producerea si comercializarea de automobile, piese de schimb, masini unelte si instalatii pentru industria de automobile.
Pentru a reduce timpul intre proiectare si lansarea in productiei de serie a unui autoturism, autoritatile romane au considerat necesara producerea unui autoturism sub licenta obtinuta de la un producator strain. Se dorea o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cm2 si sa se produca intre 40.000 si 50.000 automobile pe an. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin.
De asemenea, s-au testat urmatoarele modele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris. Insa, dupa vizita istorica a presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania din 1966, s-a luat decizia la nivel de partid ca in uzina Dacia sa produca autoturisme sub licenta Renault.
Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta companiei Renault pentru modelul Renault 12 a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969. Dar contractul a fost semnat in septembrie 1966.
Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea mai devreme a unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie. La inceput a fost ales modelul Renault 16, dar in cele din urma s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8.
Dacia a luat nastere in 1966 la Colibasi (astazi Mioveni), judetul Arges, avand la baza un acord intre autoritatile comuniste si producatorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumatate.
Pe 1 iulie 1968, incep testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar pe 3 august 1966 se testeaza primul motopropulsor.
Pe 20 august 1968 se incepe productia modelului Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8; acesta era o berlina cu tractiune si motor pe spate. Primul automobil iesit pe poarta fabricii a fost facut cadou presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci, Nicolae Ceausescu.
Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia sa le asambleze. Din 1968 si pana in 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, in 1970 aparand o usoara modificare estetica la partea frontala. A mai fost produs, desi in numar limitat, modelul 1100S, cu 2 perechi de faruri si un motor mai puternic, folosite de politie si in cursele de raliu. Putine au mai ramas in stare de functionare.
Dacia 1300
Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat in productie in august 1969, un model sub licenta R12, fiind prezentata la saloane auto de la Bucuresti si Paris. Modelul 1300 era o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea fata.
Intre 1970 si 1980, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele ce va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare. Astfel, in 1970 apar 3 versiuni ale Daciei 1300 berline, printre care: 1300L (de la „lux”), 1300LS („lux super”, destinata membrilor importanti ai PCR) si Dacia 1200 (versiune bicorp), iar in 1973 este lansat modelul break. Acest model s-a produs in peste 2 milioane de exemplare, devenind un simbol la fel de puternic precum Trabantul pentru Germania de Est[necesita citare]. Tot in 1973 a fost lansat modelul Dacia 1302 (gen papuc); 2000 de exemplare au fost fabricate, pana in 1982.
Dacia a mai produs si un model de duba numit D6, copie a modelului Renault Estafette. Dar pentru ca si Bucurestiul producea in uzinele T.V. (Tudor Vladimirescu) o duba similara, productia Dacia D6 a fost limitata pentru a nu creea concurenta.
Dupa 1980, Dacia incearca sa produca un model pentru oras, acest model purtand numele Dacia 500 sau Lastun, fiind produs la Timisoara. Echipata cu un motor de 499 cm2, cu 22 cp si cu un consum de 3,3 l/100 km. Insa, modelul este scos din fabricatie dupa 1989 datorita problemelor de calitate si a pretului ridicat. Tot in anii '80, Dacia a mai produs modelul Dacia 2000,avand la baza autoturismul Renault 20. Acest model era produs special pentru elita PCR si era disponibil in culoarea negru sau albastru inchis, productia fiind, de asemenea, limitata.
Dacia 1310
La salonul de la Bucuresti din 1979 a fost prezentata varianta restilizata a modelului 1300, Dacia 1310. Modificarile au constat in: 2 perechi de faruri, stopuri mai mari, bare de protectie noi si interior nou. Aceasta s-a inspirat din restilizarea facuta de Renault pentru modelul lor, R12 in 1975.
Dacia s-a vandut si in Anglia sub numele Dacia Denem. Varianta de varf includea geamuri electrice, jante de aliaj si cutie de viteze cu 5 trepte. ARO 10 s-a vandut sub numele de Dacia Duster.
In aceeasi perioada de timp s-a produs si Dacia 1310 Sport. La salonul din 1979, multimea a admirat Brasovia, un coupé bazat pe modelul 1310 si creat la un atelier din Brasov. Conducerea si-a dat acordul pentru inceperea productiei si, din 1983, o varianta de lux, Dacia Sport 1410, a fost produsa pentru tineretul privilegiat din acele timpuri. Aceste masini erau foarte populare si in cursele de raliu, iar piloti ca Nicu Grigoras au modificat vechile motoare de Renault, obtinand performante uimitoare.
In 1985, inginerii de la Dacia incep proiectarea primului autoturism de conceptie 100% romaneasca.
Dupa 1989
Dacia Solenza
Intre anii 1991 si 1996, Dacia a comercializat modelul Dacia 1325 Liberta, cu un design provenit din cel al Daciei 1200 produs in anii '80.
Dupa 10 ani de asteptare (1995), Dacia lanseaza primul model 100% romanesc sub numele Dacia Nova. Modelul avea un aspect invechit si pornea cu un handicap apreciabil.
In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil, Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. In acelasi an este lansat motorul de 1,6 litri cu injectie monopunct produs de firma Bosch, ce a echipat Dacia Nova.
In 1999, Renault achizitioneaza 51% din capitalul Dacia si anunta ca va lansa un nou model. In 2000 este lansat modelul SupeRNova, un model care a fost o evolutie a Daciei Nova. Modelul SupeRNova era echipat cu un grup motopropulsor Renault de 1,4 litri MPI.
In 2003, modelul SupeRNova este inlocuit de modelul Solenza, un model ce are la baza modelul SupeRNova, dar cu un aspect mai placut ce traseaza atributele noii identitati de marca. Pentru acest model au existat doua versiuni de motorizare: una pe benzina de 1,4 litri, similar cu cel de pe SupeRNova, si un diesel de 1,9 litri.
Dacia Logan MCV
In 2004 se inceteaza productia modelelor Berlina si Break si se lanseaza modelul Logan, un autoturism complet nou. Iar in 2006, odata cu lansarea modelului Logan MCV are loc si prima restilizare, in special la partea din spate. Noul model semana mult cu modelul Logan Steppe (concept carul) prezentat in primavara aceluiasi an si dispunea de sapte locuri pozitionate pe trei randuri. La inceputul anului 2007 este lansata noua autoutilitara Dacia Logan Van care din punct de vedere constructiv semana foarte mult cu modelul Logan MCV.